FILEM APPALAM ARAHAN AFDLIN MENANG FILEM TERBAIK INDIA 2012

on 18 Januari 2012

FILEM TAMIL PERTAMA AFDLIN, APPALAM DIIKTIRAF MELALUI FESTIVAL FILEM INDIA MALAYSIA 2012 SETELAH MENANG FILEM TERBAIK 2012

Assalamualaikum & salam sejahtera

FILEM PERTAMA ARAHAN AFDLIN SHAUKI MENANG ANUGERAH FILEM TAMIL TERBAIK 2012

Pengarah filem Afdlin Shauki berasa bangga dan dihargai apabila filem pertamanya dalam bahasa Tamil, "Appalam" telah diangkat sebagai Filem Terbaik di Festival Filem India Malaysia yang julung kali diadakan baru-baru ini.

Diadaptasi daripada filem bahasa Melayu berjudul "Papadom" yang turut diarah olehnya, "Appalam" mengalahkan sembilan filem Tamil lain antaranya adalah "Undercover Rascals", "Uttrachai Kali", "Aathma", "Ethirkaalam", "Aandal", "Uruvam", "Panjamuni" dan "Yantra".

Kejayaan di festival filem yang diadakan di Chennai, India pada 9 sehingga 12 Januari 2012 ini merupakan yang terbesar dalam karier Afdlin selaku pengarah dan juga Tayangan Unggul Sdn. Bhd. Selaku penerbit dan pengedar filem.


Menampilkan pelakon yang terdiri daripada Gana Pragasam, Raja Ilya, Jaclyn Victor, Haani Shivraj, Shashitharan, Sharifah Amani, Vassantha Kumaran, Iman Wan, Sathia, Gunseh, Maimon Talib dan Afdlin sendiri, filem ini mengisahkan seorang ayah yang sanggup melakukan apa sahaja bagi memastikan keselamatan anak perempuannya terjaga.

Sashitharan turut memenangi Pelakon Lelaki Terbaik tetapi bukan untuk filem "Appalam", sebaliknya untuk filemnya yang lain, "Aathma".

Wassalam~


 
Derma [LIKE] Anda!


Sumber: yahoo.com
Ranking: 5

{ 4 Comments... read them below or add one }

QasehSuci mengatakan...

tahniah abg afdlin...


18 Januari 2012 pukul 09.49
fizafantagiro mengatakan...

tahniah afdlin .. kejayaan anak melayu, malaysia =)


18 Januari 2012 pukul 13.42
Fur Bites Pet Shop mengatakan...

yeah.. pengarah harapan tih.. memey terbaik la


19 Januari 2012 pukul 12.22
Fur Bites Pet Shop mengatakan...

ya.. bukan senang nak lawan ngan pengarah2 bangsa india kan.. sbb Afdlin bukan orng india pun.. mantop!!


19 Januari 2012 pukul 12.23

Posting Komentar

 
© JOMKONGSISTORY.COM All Rights Reserved